'21 dagen challenge' doe je mee? - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Monique - WaarBenJij.nu '21 dagen challenge' doe je mee? - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Monique - WaarBenJij.nu

'21 dagen challenge' doe je mee?

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 Mei 2015 | Denemarken, Århus

Ik heb net een boekje uit over ‘de moed van imperfectie’ een boek die een lieve vriend van mij had gelezen en het een goed boek vond (zeker een aanrader!). Ja, ik heb nu meer tijd om zulk soort boeken te lezen, daar neem ik meer de tijd voor. Hieruit heb ik geleerd dat als je gelukkig wil zijn je je wat kwetsbaarder op moet stellen. Je moet dichter bij jezelf blijven en minder doen wat andere van je verwachten (klinkt logisch, maar ut is vrij lastig). Nu is mijn blog daar DE uitgelezen kans voor. Ik denk dat jij nu verwacht dat ik iets over Denemarken ga schrijven, iets over wat ik gedaan heb en niet over iets wat ik voel. Maar nu ga ik toch een poging doen om iets te schrijven wat jullie niet verwachten en waarin ik mij iets kwetsbaarder op stel. Misschien is het ook wel doordat ik nu minder kwetsbare gesprekken heb met mensen omdat ik ze hier nog niet zo goed ken, en hierdoor mijn filosofische geneuzel niet kwijt kan. Alhoewel: Ik weet niet wat kwetsbaarder is, mijn gedachten openbaar te delen of te bespreken met de mensen hier. ;)

Het is namelijk zo dat ik meer en meer besef ik me dat dit toch echt het laatste onderdeel is van mijn studie en dat ik daarna ben afgestudeerd! Jippie! Iets waar ik jaren naar toe heb gewerkt en ontzettend na uit heb gekeken. Want als ik mijn diploma heb dan.. DAN. DAN… ja, eh, wat dan eigenlijk? Ga ik dan door studeren? Ga ik dan werken? Kan ik eigenlijk wel een baan krijgen? Het duurt nog minstens een half jaar voor ik afgestudeerd ben, maar toch maak ik me al zorgen. HUH, ik zou dan toch voor de rest van mijn leven trots op mezelf zijn als ik de studie klaar heb? Dan hoefde ik me toch nóóóóóóóóit meer zorgen te maken en dan kan ik eindelijk aan het sparen voor een eigen huisje. En als ik DAT heb, dan heb ik het pas echt voor mekaar! Oh, en als ik dan een eigen huisje heb dan heb wil ik eigenlijk ook wel een mooie tuin er nog bij want dan ben ik pas echt gelukkig! En voordat ik het door heb heeft ‘mijn huis’, met uiteraard een serre en prachtige tuin, 7 verbouwingen ondergaan om mij gelukkiger te maken, heb ik er een boot bij gekocht en ben ik ondertussen de baas van één of ander bedrijf en heb ik energie voor 10, en dat is alleen al wat er in mijn hoofd gebeurd. Zie je dat? En maar de lat verleggen tot je echt gelukkig bent, nu al, in mijn hoofd. Ook zit ik ondertussen op internet al op te zoeken wat de mogelijkheden na mijn studie zijn want ik MOET een plan hebben, anders gaat me dit allemaal natuurlijk NOOIT lukken. Want no WAY dat ik ga falen, wat moeten mensen dan wel niet denken? Als ik straks ben afgestudeerd en ik heb geen plan. Wat een nietsnut ben ik dan. En bovendien als ik nu gewoon alvast hard aan het werk ga, dan hoef ik straks minder te doen, ben ik straks succesvoller en ben ik ook gelukkiger. En dan kan ik ook nog even NU genieten dat ik in Denemarken zit, want als ik mijn plan eenmaal goed heb samengesteld dan heb ik pas echt rust in mijn hoofd. Want als ik harder werk dan ben ik succesvoller en als ik meer succesvol ben, ben ik ook gelukkiger, toch?
Niet helemaal denk ik. In mijn geval zorgt hardwerken er wel voor dat ik mij ‘nuttiger’ voel, iets wat ik blijkbaar graag ben: nuttig. Tijdens het harde werken heb ik domweg niet de tijd om na te denken over wat ik eigenlijk wil, wat me nog meer onrust bezorgt.
Dus, als je succesvoller bent ben je gelukkiger? Waar ik eerst dat onrustige gevoel nog afschoof op mijn vermoeidheid, want: ‘als ik kerngezond ben DAN ben ik gelukkig, want dan kan ik 40 uur werken, dan kan ik geld verdienen, dan kan ik pas echt verder met mijn leven!’ Besef ik me dat dat niet helemaal eerlijk is naar mezelf. Ik hoor meer en meer mensen om me heen, ook mensen die kern gezond zijn, dat ze ook ergens dagen, weken of zelfs jaren naar toe hebben gewerkt en als het punt daar is: JA, en nu? ‘Als ik die paar kilo kwijt ben dan zal alles toch wel voor de wind gaan dan durf ik toch eindelijk…?’, ‘als ik een eigen huisje heb dan zal toch altijd zon schijnen’, ‘als ik zoveel geld heb dan zal ik toch nooit meer ongelukkig zijn en ALTIJD gelukkig zijn, waar klagen die rijke mensen nu over? Ik zal dan ALTIJD dankbaar en gelukkig zijn’ Dan wel.
Punt is: Dat punt van ultiem geluk bereik je nooit echt helemaal als je zo blijft denken. Of je nou een paar kilo’s kwijt wilt, fitter wilt zijn of meer geld wilt hebben, het maakt niet uit, als je dat punt bereikt hebt begin je weer aan een nieuw doel en naar een week voel je je weer net zoals je je een maand daarvoor voelde.
Nu was ik afgelopen week weer in een ‘ik ga inspiratievolle TEDTalk filmpjes kijken’ stemming. Een gemoedstoestand waarin ik niet rustig kan stilzitten omdat ik vind dat ik toch echt iets nuttigs moet gaan doen en tegelijkertijd niet de concentratie heb om daadwerkelijk iets ‘nuttigs’ te doen. Verglijkbaar met het SOG gedrag. Ik ben NB in Denemarken dus voor mijn gevoel MOET ik iets ondernemen(al had ik deze gemoedstoestand ook regelmatig in NL)! Ik kan me bijvoorbeeld alvast verdiepen in wat ik naar mijn studie wil… of.. of… Een mood waarin ik ongeduldig op filmpjes klik die mij in 5minuten van dat onrustige, nutteloze gevoel in mijn lijf af moeten helpen. Filmpjes die geen filosofisch geneuzel mogen hebben (ironisch genoeg) maar concrete tips hebben. Daarbij: de filmpjes die ik uitkoos moesten wel nuttig zijn, ik ga toch niet mijn tijd verspillen aan filmpjes waar ik niks aan heb. Inderdaad, ik ben niet zo’n geduldig mens. Ik kwam een filmpje tegen met de volgende titel: ‘the happy secret of better work’.
Twee vliegen in één klap: én beter werken én blijer, wie wil dat nou niet? De man begon ontzettend snel te praten, maar hij kan goed vertellen! Als je een beetje Engels beheerst kijk dan vooral het filmpje (en negeer de ondertiteling), niet alleen omdat het nuttig is, maar omdat hij ontzettend grappig en herkenbaar kan vertellen. De link staat onderaan deze blog. Na zijn introductie begon hij over het ‘des te meer ik werk, des te succesvoller ik ben, des te blijer ik ben’ idee. Dat blijkt niet te kloppen. Maar ik denk dat we dat zelf ook wel al ergens voelden. het werkt zelfs andersom! Des te blijer je bent, des te productiever je bent. Op het einde komt hij met een ‘techniek’ om gelukkiger te zijn (en te blijven!) binnen 21 dagen en een paar dingen daarvan wil ik ook doen! Misschien is dit de manier om een beetje van dat ‘ik kan niet stil zitten want ik moet iets nuttigs gaan doen om later gelukkig te zijn’ gevoel. En als je gelukkiger bent gaat je productiviteit ook omhoog: wat wil je nog meer?

Wat ‘moet’ je doen in deze 21 dagen/ wat wil ik doen in deze 21 dagen?

-Schrijf elke dag 3 nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent
Klinkt logisch, maar toch doe het maar eens. Op deze manier resetten je hersens zich en focussen zich op het goede in plaats van het slechte. Op een gegeven moment ‘ontdekken’ je hersenen het patroon om de wereld voor positieve dingen te scannen in plaats van negatieve. En zo kan je het later ook altijd even teruglezen.

-Schrijf elke dag 1 positieve ervaring op van de afgelopen 24 uur
Zo herleven je hersenen dit moment. Nooit verkeerd toch om een positieve ervaring te herleven?

-Schrijf een mail naar iemand waarin je dit persoon bedankt en zijn/haar goede punten benoemd.

- Voer een ‘random act of kindness’ uit/ doe iets goeds voor iemand anders, iemand die je kent of iemand die je zomaar op straat tegenkomt: het maakt niet uit.

Over de laatste twee punten is hij niet echt duidelijk over hoe vaak je dat zou ‘moeten’ doen. Ik denk gewoon als het je te beginnen schiet. Als ik mezelf het doel zal stellen om dit elke dag te doen en het zou me niet lukken zou ik daar een beetje mee zitten. Dus doe het gewoon wat jou goed lijkt. Zolang het niet te veel energie van jezelf opslurpt kan je natuurlijk nooit genoeg complimentjes uitdelen of andere mensen helpen.
Zelf ga ik er ’s avonds even goed voor zitten, pak mijn notitieblokje en pen, en ga eerst even in de stilte nadenken.

Aangezien ik ENORM VEEL zelf discipline en geduld heb ga ik dit natuurlijk gewoon 21 dagen volhouden. Nee, ik ga het denk ik wel volhouden maar dat kan ik alleen met hulp van anderen. Dat geduld en zelf discipline ontbreekt nog een beetje. Wil jij het ook doen maar denk je nu al dat je halverwege Sjaak Afhaak zal zijn? Doe dan nu toch mee! Probeer het gewoon, kijk hoever je komt. Niemand neemt het je kwalijk als je wel afhaakt. Des te meer mensen mee doen des te langer we het kunnen volhouden. Bovendien vind ik het erg leuk om iets ‘samen’ te doen als ik zo ver weg zit. Ik ben nieuwsgierig naar jullie gedachtes hierover! En ook naar jullie positieve ervaringen en dankbare dingen! Uiteraard snap ik het ook als sommige gedachtes privé zijn. Maar, doe je mee aan de ’21 dagen challenge’?

Ohja, maak je niet ongerust, binnenkort komt er weer ‘gewoon’ een blog online met wat ik gedaan heb in Denemarken. ;)

Hier is de link naar het fimpje:
https://www.youtube.com/watch?v=fLJsdqxnZb0

  • 16 Mei 2015 - 14:23

    Baukje En Gezinus:

    Hallo monque ik heb jouw blog gelezen en ik zelf begin met een gebed om God te danken voor een dak boven mijn hoofd water licht en voor de vele gemaken die we hebben en ben dankbaar dat ik een zoon heb en dat ik mijn vader nog heb en broers en zussen en niet te vergeten lieve tante zeggers.
    nu zie je dat ik veel heb om dankbaar voor te zijn
    Veel liefs Tante Baukje.

  • 16 Mei 2015 - 14:26

    Baukje:

    Nog iets vergeten wat ik als zelfsprekend vind Gezinus natuurlijk en Monique van Roelof.

  • 19 Mei 2015 - 18:59

    Monique :

    Goed om te horen dat er zoveel dingen zijn om dankbaar voor te zijn :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Het avontuur gaat vrijdag 24 april beginnen! Ik zal dan vertrekken naar Denemarken voor mijn afstudeer stage!

Actief sinds 21 April 2015
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 4726

Voorgaande reizen:

21 April 2015 - 30 September 2015

Afstuderen in Aarhus

Landen bezocht: