Mooi weer :) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Monique - WaarBenJij.nu Mooi weer :) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Monique - WaarBenJij.nu

Mooi weer :)

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 Juni 2015 | Denemarken, Århus

OHjee, het laatste blog dat ik heb geschreven was al op 27 mei. Tijd voor een nieuwe! Het weer begint hier weer wat slechter te worden dus tijd om weer achter mijn computer te kruipen.

Wat heb ik allemaal gedaan? Pfff…. Een heleboel! Vast te veel om te beschrijven. Vorige week heb ik de eerste ‘phd defence’ in Denemarken gezien. Dat gaat wel even anders dan in Groningen. Een stuk minder officieel, maar wel leuk om een keer mee te maken. De phd’er die ging promoveren was Italiaans en haar familie had ontzettend hun best gedaan om véél en vooral lekker eten te maken. Een paar tafels stonden vol! Op de wijnflessen zaten geen etiketten: de wijn kwam bij iemand uit de hun buurt vandaan. Ook lekker. ;) De moeder liep wat rond en verzekerde zich ervan dat iedereen wel aan het eten was, het overtuigen om te eten deed ze in het Italiaans. Haha. Na het ‘etentje’ was het weekend aangebroken. Niet super mooi weer maar zaterdags wist ik mij door de buien heen te lopen. Ik liep naar een heuvel in de buurt. Vanaf ons ‘balkon’ is die heuvel te zien en lijkt hij niet zo ver weg, eenmaal onderweg leek hij toch wat verder te zijn en een beetje verstopt maar ik heb hem gevonden. Ik ben de heuvel opgelopen en had een mooi uitzicht over de stad.
Zondags hebben we hier in huis echte Deense koekjes gemaakt. Zodra de oven aan gaat roept het zoontje al:’cookiess!!!’ Hij kan Deens en Chinees maar dit woord kent hij dus blijkbaar ook. ;)
Van de week ben ik van kantoor verhuisd, ik zat eerst in een ‘gastkantoortje’ en zat vrij vaak alleen. Vanuit het ‘nieuwe’ kantoortje kan je de vogeltjes horen fluiten en zit ik met meer mensen. Wel zo gezellig. Afgelopen woensdag ging ik op pad voor mijn residence permit, dit keer waren ze erg makkelijk. ‘is het bedrag in euro’s of kronen?’ ‘Euro’s’ ‘oh, maar het lijkt wel alsof dit bedrag per 3maand is, dat is niet genoeg…’ ‘nee mevrouw dat is per maand’. Ik was bang dat ze de papieren niet zouden accepteren omdat een groot deel in het Nederlands was, maar gelukkig heb ik me druk gemaakt om niks en zei ze dat ik mijn residence permit binnenkort kan verwachten. Jippie. Verder heb ik me van de week goed kunnen focussen op stage. Het plan is bijna rond, de spullen zijn binnen en ik kan volgende week op het moleculaire lab beginnen. Eens kijken hoe het gaat.  Vandaag is het ‘Grundlovsdag’ of terwijl: dag van de grondwet. Een vrije dag voor de meeste Denen. Gelukkig was het vandaag mooi weer dus kon een goed moment om naar buiten te gaan. Ik had niet zo veel energie om ver te fietsen dus heb ik bus gepakt naar ‘botanisk have’ hier in de buurt. Een soort van grote tuin. Een deel was in de openlucht en een deel was in de kassen. Erg mooi! Buiten hadden ze verschillende delen met planten die Europa vertegenwoordigde en binnen de rest van de wereld. Zo heb ik vandaag de agaveplant, de rijstplant, vanilleplant, de eerste ‘coca cola’ plant, dadelplant en nog veel meer bekende planten eindelijk eens een keer in het echt kunnen bewonderen. Ook besteedden ze aandacht aan GMO’s en geneeskrachtige planten. Interessant om te lezen en leuk dat ze er zo mee bezig zijn om iedereen daarover te informeren. Verder ben ik erachter gekomen dat ze elke zondag ‘folkekøkken’ hebben. Hier komen mensen zowel nationaal als internationaal samen en gaan ze samen koken. Het is vrijblijvend om heen te gaan, je moet alleen iets mee nemen om te koken. Dus misschien ga ik daar zondag heen. 

Dat was het weer voor nu, geniet van het mooie weer zolang het nog duurt. ;)

  • 05 Juni 2015 - 22:19

    Baukje En Gezinus:

    Zo te horen heb jij een leuke tijd daar.
    Koken is een van jouw hobby`s, het lijkt mij heel gezellig dat verschillende mensen
    eten mee nemen en daar samen iets van gaan maken.

    Het was vandaag hier 31 graden dat was puffen van de warmte.
    Wij hopen dat het zondag mooi weer is dat wij met de familie buiten kunnen zitten.
    De tuin bloeit hier weer volop met veel fucsia`s
    Wat een Leuke foto`s van de tuin.
    Het begint hier te onweren, ik ga nu stopen.
    Iik wens jouw een hele fijne week toe.

    liefs en groetjes,
    Tante Baukje en Oom Gezinus.

  • 22 Juni 2015 - 10:19

    Baukje:

    Zo te zien heb jij het druk want het is al een tijdje geleden dat wij wat gehoord hebben van jouw.
    Gisteren zijn wij bij Opa geweest voor Vaderdag.
    Opa wou patat met frikandel, want zei hij dat krijg ik hier ja nooit en ik heb er zo`n zin aan.
    Dus samen met opa en je mam en pa en dirk patat gegeten.
    De zon schijnt op dit moment hiet maar het is maar 13 graden hopen dat het gauw een beetje warmer wordt.

    Groetjes Tante Baukje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Het avontuur gaat vrijdag 24 april beginnen! Ik zal dan vertrekken naar Denemarken voor mijn afstudeer stage!

Actief sinds 21 April 2015
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 4731

Voorgaande reizen:

21 April 2015 - 30 September 2015

Afstuderen in Aarhus

Landen bezocht: