lab&Aros - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Monique - WaarBenJij.nu lab&Aros - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Monique - WaarBenJij.nu

lab&Aros

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

23 Juni 2015 | Denemarken, Århus

Lange tijd niet meer geschreven! Mijn excuses! Het is niet dat ik niks heb gedaan: in tegendeel, ik heb het vrij druk gehad en daarom ook even mijn rust genomen. Helaas ben ik niet naar de 'folkekokken' geweest, maar heb ik wel andere leuke dingen gedaan.

Ten eerste: Ik kan met trots melden dat ik vandaag mijn residence permit binnen heb gekregen! Nu kan ik me bijna inschrijven voor een Deense cursus.
Verder hebben we de afgelopen weken een aantal dagen mooi weer gehad! En, net als in Nederland, is het dan tijd om de barbecue naar buiten te sjouwen en in het zonnetje een hapje te eten. Een collega van mij organiseerde de barbecues: een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen! We barbecueden (is dat het juiste woord?) op een grasveldje bij de universiteit. Na de barbecue zijn we spinnen gaan kijken op het lab, jup, 10 uur ‘s avonds zijn we het lab in gegaan om de spinnen te bekijken. De meeste spinnen komen uit Afrika en kunnen reusachtige webben maken.
Al hoor ik bij de ‘vliegen’ groep, binnen de afdeling zijn er meerdere groepen die horen bij één grotere groep en daar horen onder andere de ‘spinnen groep’ bij. Vandaar dat we in het spinnenlab belanden.
De eerste weekenden zonder sociale verplichtingen bevielen mij erg goed, alleen op den duur heb je toch wel weer zin om activiteiten met andere mensen te ondernemen. Ik heb op facebook een Frans meisje leren kennen die ook nieuw is in Aarhus. Toch een beetje eng om met iemand af te spreken die je alleen van Facebook kent. De eerste keer zijn we een kop koffie gaan drinken en dat was gelukkig gezellig. Nu ik een ‘nieuw’ iemand heb ontmoet kunnen we de stad onveilig maken, zo zijn we vorige week naar Aros geweest, een kunstmuseum in de stad met een prachtig regenboog panorama (zie ook foto’s).
Verder gaat het met stage ook goed. Ik heb een groot experiment gepland en het wordt flink aanpoten wil ik dit gedaan krijgen voordat ik met vakantie ga. Maar, als ik het gedaan krijg voor ik met vakantie ga hoef ik mijn vliegen niet meer te onderhouden en kan ik het labwerk daarna onverhinderd uitvoeren. Dat zal veel tijd & rust opleveren. Gelukkig heb ik een aantal behulpzame collega’s die hun hulp al hebben aangeboden. Dat maakt het al een stuk makkelijker. Morgen ga ik weer aan de slag in het lab, daarna zal ik gaan bepalen of mijn experiment nog steeds haalbaar is… Aangezien mijn plan al een paar keer veranderd is na aanleiding van ‘nieuwe inzichten in het labwerk’. Ik hoop op goede resultaten!
Verder was er vorige week een lezing van Rob Dunn, erg interessant! Hij zet o. a. projecten op om de wetenschap begrijpelijker en vooral leuker te maken voor iedereen. Aangezien ik nog niet precies weet wat ik na mijn studie wil doen: werken of doorstuderen, en als ik ga doorstuderen ga ik dan het onderwijs of de wetenschap in? Vond ik dit een interessant praatje! Wat een leuk werk om de wetenschap op deze manier begrijpelijker te maken voor het grotere publiek en mensen erbij te betrekken. Door mensen (met name kinderen) zelf te laten zoeken naar verschillende insecten in hun huis worden er nieuwe soorten ontdekt, door mensen zelf met een wattenstaafje door de verschillende kamers van hun huis te laten gaan en zo allerlei leven zoals bacteriën en schimmels te verzamelen kunnen wetenschappers beter in beeld brengen wat zich allemaal afspeelt binnen een huis. Ook was er een onderbroeken dief in Denemarken gesignaleerd: dit bleek later een kat te zijn. Door deze kat een GPS tracker te geven kunnen ze kijken waar de kat uithangt. Ook kan je je eigen kat aanmelden om te kijken waar je eigen kat ’s nachts op pad gaat (op dit moment volgens mij alleen voor Deens katten). Leuk voor jezelf en voor de wetenschap. Verder heeft hij ook boeken geschreven. Ik zal de link hier achter laten!

Ik las dat het in Nederland binnenkort zomersweer wordt! Hopelijk krijgen wij ook nog een beetje zon. Geniet ervan!


http://www.yourwildlife.org/2015/05/help-us-solve-the-mystery-of-the-danish-underpants/
http://www.yourwildlife.org/our-projects/

  • 24 Juni 2015 - 00:07

    Gea :

    Leuke foto,s met aparte effecten, mooi om te zien. Fijn om te horen dat stage goed loopt. en dat er gezellige ontspanningsmomenten zijn zoals barbecueën, heerlijk.
    Goed gevoel dat je je residence permit hebt ontvangen, geeft wat meer zekerheid.

  • 24 Juni 2015 - 00:16

    Baukje:

    Nu ik kan mij in denken dat je niet veel tijd hebt om de blog bij te houiden.
    Barbuecue, Spinnen in het laboratorium bekijken, museums bezoeken,
    Ja en ook nog een studie volgen, hoe krijg je het allemaal voor elkaar.
    Er zijn leuke foto`s bij in het museum, die met die spiegeltjes vond ik het mooiste.

    Fijn dat jij het daar naar je zin hebt.
    Liefs tante Baukje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Het avontuur gaat vrijdag 24 april beginnen! Ik zal dan vertrekken naar Denemarken voor mijn afstudeer stage!

Actief sinds 21 April 2015
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 4732

Voorgaande reizen:

21 April 2015 - 30 September 2015

Afstuderen in Aarhus

Landen bezocht: